donderdag 3 juli 2014

Het verhaal bij de foto's


Het liefst neem ik de foto's van de tuin in de ochtend of tegen de avond. Midden in de zomer staat de zon overdag veel te hoog en is het licht te schel. 's Morgens en 's avonds heb je van dat mooie strijklicht waardoor je ook tegenlichtfoto's kunt maken, licht waarbij bloemen heel bijzonder uit kunnen komen.

Nu het weer zonnig is na die lange reeks wisselvallige dagen, ben ik onmiddellijk de tuin in getogen om de stand van zaken vast te leggen (een vlugge blik op mijn computer leerde mij dat ik alleen dit jaar al 1700 foto's van de tuin heb gemaakt!).  

Met de snoeischaar in de ene en de camera in de andere hand weliswaar, want in het voorbijgaan moeten er natuurlijk ook nog de nodige uitgebloeide bloemen weggeknipt worden, vooral bij eenjarige planten die zich vorig jaar iets te enthousiast uitgezaaid hebben.

's Morgens vroeg valt het licht prachtig op de rode roos & stokroos

De tuin van mijn dochter bij ochtendlicht, de achtergrond ligt nog grotendeels in de schaduw
Ik vind het wel heel gezellig hoor, zo'n volle, beetje rommelige tuin met gezaaide bloemen - je moet toch wat als je nog wel even bezig bent de borders te beplanten met vaste planten - zolang alles maar de juiste kleuren heeft. Vorig jaar, dat herinnert u zich vast nog wel, stonden er vooral in border 1 heel veel oranje en gele bloemen die ik écht niet uitgenodigd had maar die nou eenmaal in het gemengd bloemenzaad zatten.

Dit jaar ben ik meedogenloos: alles wat niet in het hortensia-kleurenspectrum voorkomt (van wit via roze naar paarsblauw en blauw, even grof gesteld) gaat eruit. Oók die leuke slaapmutsjes. Oók de bleekrode klaprozen. En zeker de oranje calendula's (goudsbloemen). Een enkele gele bloem laat ik staan; langs de vijver een paar bescheiden boterbloemen, een soort margrietje in een border, een enkele calendula die zo slim was om geel te zijn in plaats van oranje. Maar maximaal één per twee borders, de hortensiakleuren moeten de overhand houden.

De gewenste kleuren, border 3
Ja, ik weet het, die rode en gele roos die er al stonden... tja, die zijn zó prachtig, die mogen echt blijven hoor. Bovendien staan ze niet in in de buurt van mijn borders dus verstoren ze ook niet echt iets.
En zeg nou zelf, de combinatie met de Clematis Comtesse de Bouchaud is toch fantastisch? Nog even en de clematis is er helemaal in gegroeid. 

Comtesse de Bouchaud

Comtesse de Bouchaud hand in hand met de gele roos, prachtig!
Nog zo'n combinatie van kleuren heb ik langs de zuidgevel gecreëerd. We beginnen met lavendel: 

Lavendula angustifolia "Hidcote"
Waar de kleuren van de hortensia onder het raam fantastisch mee matchen.

Lavendel & Hortensia
 Verder groeit en bloeit in datzelfde vak van tussen de lavendel nog deze Clematis "Jackmanii" in een er mooi bij passende tint...


...die op zijn beurt weer verrassend mooi combineert met mijn hartstochtelijk rode roos.



Wat op hun beurt weer een bijzondere en zeer mooie combinatie zal worden wanneer mijn roos "Desprez à Fleur Jaune" wat hoger is geworden:
Desprez à Fleur Jaune

Ja, ik ben erg blij met mijn tuin, en met de ruimte en mogelijkheden die ik heb er om te experimenteren. Het valt me bijv. op dat krachtige kleuren in deze grote tuin veel beter tot hun recht komen dan in mijn vroegere kleine tuintje. Daar was ik toch veroordeeld tot de wat zachtere kleuren, omdat krachtige kleuren erg "op je af komen". Daar heb ik in deze enorme tuin geen last van! 
Het overheersende magenta van de prikneus (Lychnis coronaria) komt prima tot z'n recht in de grote tuin

En tot mijn eigen verbazing wijk ik daarom nog wel eens stiekem een beetje af van het standaard hortensia-kleurenschema, zoals bovenstaande foto's bewijzen!

Nog ééntje dan, omdat het uitzicht vanuit mijn keukenraam zo paradijselijk is. 



En volgende keer zal ik over hortensia's schrijven, en over hoe je er daar steeds meer van kunt krijgen zonder je portemonnee aan te spreken. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten