woensdag 25 juni 2014

Het is zomer!



Afgelopen zaterdag, vergezeld van buien en een frisse wind, begon de zomer. Mijn tuin trekt zich van al die weersomstandigheden weinig aan; er is voldoende licht en regen en daardoor doet alles 't prima. 

Het is gek, maar ik heb het gevoel dat het al véél langer zomer is. Dat komt natuurlijk doordat de lente zo vroeg begon, na een winter die niks voorstelde. Heerlijk, en wat een compensatie voor vorig jaar.

Stel je voor, toen begon het pas echt een beetje lekker te worden in mei, juni, en drie maanden later was het al weer afgelopen. Nu hebben we al ruim drie maanden tuinplezier achter de rug en als het klimaat niet plotseling héél erg verandert kan het zomaar zijn dat we er nu nog eens drie maanden van mogen genieten.
Wat een heerlijk vooruitzicht!

Toch vreet er iets aan me. Als ik vergelijk met vorig jaar, wanneer alles bloeide, en ik kijk wat er nu allemaal al bloeit (of al weer uitgebloeid is), bekruipt me de vraag: hoe gaat dat straks, in de nazomer? Is er dan nog wel wat over? Vorig jaar bijvoorbeeld stonden de hortensia's er eind juli, begin augustus prachtig bij - dit jaar bloeien ze nu al. Zit ik dan straks in augustus met uitgebloeide beige hortensiabloemen aan m'n struiken? Of blijft alles gewoon maar doorbloeien zolang het weer en de temperatuur goed is? 
Ik zal moeten afwachten.

En omdat gepraat over de tuin niets waard is zonder ook wat beelden erbij, hieronder een reeks foto's die ik de afgelopen week heb gemaakt.
Scharlei, anderhalve meter hoog, met op de achtergrond de Hortensia "Annabelle"

De tuin van mijn dochter met Nepeta, Prikneus, iets Agastache-achtigs en korenbloempjes. Links frambozen, rechts de appelboom

Papavers

Mooie kleurcombinatie: lavendel met roze salvia

Het grindpad, ik ben zo blij met dit plaatje, vandaar dat ik hem extra groot heb gemaakt.

Mijn nieuwe klimroos "Desprez à Fleur Jaune" is ook tot bloei gekomen!

De lavendel onder de rode roos tegen de zuidmuur doet 't fantastisch! (Lavendel "Hidcote")

De clematis Hagley Hybrid groeit flink over de rozenboog heen

Kijk eens hoe goed de waterlelie het doet! Vijf lelies in één keer! En nog drie knoppen in de maak. En twee van onze vele vissen.

Mijn dochters tuin: korenbloemen en flox

Anemone
Ik had een doos oude gemengde anemonenbollen liggen. Uitgedroogd en al een jaar over de datum. Ik besloot ze een etmaal te weken in water, en plantte ze uit in de tuin van mijn dochter. En kijk nu eens, wat een prachtige anemoon eruit is gekomen! En dit is er nog maar één van de vele, in diverse kleuren; paars, roze, blauw enz.

Klaproosje met dubbele zaaddoos

Zicht vanuit de zijtuin, vijver op de voorgrond (achter de roze Salvia)

Roos "Mary Rose" is ook tot bloei gekomen

Mary Rose

En deze is mooi! Rosa "Mary Magdalene", wat een kleur hè! Dit vervaagt nog tot roomwit met een vleugje perzik.

A Shropshire Lad, mijn allermooiste roos

De hardroze roos heeft het bijzonder naar zijn zin op zijn nieuwe plek en bloeit uitbundig

Margrietjes, zijn zomaar aan komen waaien vanuit een veldje in de buurt

De wilde tuin, uitzicht vanaf het terras.

Aan het eind van de dag staat de zon laag en kun je mooie foto's maken. Korenbloemen, margrieten en kaasjeskruid

Prikneus aan het eind van de dag


Geen opmerkingen:

Een reactie posten