vrijdag 8 december 2017

Terugblikken op 2017: deel 4

We gaan verder met onze terugblik op 2017 en deze keer neem ik jullie mee naar juni, de maand waarnaar door mij, rozenliefhebber, altijd met de meeste spanning uit gekeken wordt, want dan komen mijn mooierds allemaal in bloei!

Een van mijn mooiste rozen: A Shropshire Lad. Ik heb van de zomer bij David Austin (in Shropshire!) gezien hoe groot en indrukwekkend deze heerlijk geurende klimmer kan worden.

Tegen een donkere achtergrond is het altijd mooi foto's maken

Rozen, rozen, digitalis en campanula, dat is juni.

En Juffertje-in-'t-groen (Nigella), in de meest tere kleurtjes

Ah, nu is de tuin echt op zijn mooist

Acropolis kleurt mooi bij de bloeiende Alchemilla

Marie Curie

Heerlijk, die lange avonden, met van dat prachtige licht

Abraham Darby, stamroos, met zijn overdonderende geur.

The Pilgrim, eveneens een stamroos, ook al zo'n heerlijke geur. Daarom staan ze allebei aan het begin van een pad, zodat je er wel aan móet ruiken als je langsloopt.

Kattenkruid combineert prachtig bij de meeste rozen. Dit is Wildeve.

En deze is vernoemd naar Geoff Hamilton (u kent de beste man vast nog wel van Gardener's World). De Astrantia ernaast heet Rosa Lee en ik heb nog geen mooiere gevonden.

Overvloed, dat is juni.

Nog een keer Wildeve met kattenkruid, en rechts het kleine roosje "Katharina Zeimet", terwijl er links nog een akelei bloeit.

Dit is mijn schitterende naamloze roos. Ik hoop er echt nog ooit eens achter te komen hoe deze heet.

Het is bijna niet normaal hoe de gele klimroos dit jaar bloeide.
Zo vind ik Vingerhoedskruid het mooist, als hij van boven uitloopt naar zachtgeel (die worden als ze opengaan wel roze overigens)


Heritage

Mary Magdalene, zo'n mooi contrast met Lavendel "Hidcote"

In juni begonnen de hortensia's al kleur te krijgen


En toen stond de zon recht boven de Kreeftskeerkring en was de zomer begonnen! Veronica en Flox op deze foto

Zicht vanaf het terras.

Onze zijtuin

Een van de nieuwe aanwinsten van 2017: Queen of Sweden. Wat een prachtige roos. De knoppen en jonge bloemen zijn perzikkleurig, daarna worden ze roze.

En we sluiten juni af zoals we begonnen: met een van mijn mooiste klimrozen. Dit is Desprez à Fleur Jaune, een hele oude roos (1860) die het erg naar zijn zin heeft tegen onze zuidmuur. Voor het contrast groeit er een Jackmanii clematis doorheen.


Bedankt dat u zich nu al door vier delen terugblikken heeft geworsteld! Er volgen nog enkele delen. Deel 5 verschijnt op 10 december.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten