vrijdag 14 juli 2017

Roze

Het allermeest houd ik van bloemen in de kleur paarslila, maar vandaag ga ik het hebben over roze. Er is namelijk heel wat roze te vinden in mijn tuin momenteel.

Allerlei tinten roze
Dat komt niet in de laatste plaats door het kaasjeskruid (Malva) dat momenteel bloeit...
Kaasjeskruid, ook wel bekend als Griekse Malva
...en praktisch in elke border staat. Dat komt doordat het overvloedig veel zaad produceert. Nu is het gelukkig een leuke, fotogenieke plant. En ook zijn de jonge zaailingen gemakkelijk te herkennen en eenvoudig uit te trekken. Dat het zich zo vermenigvuldigt hoeft dus niet echt een probleem te zijn. En het is ook wel grappig als het ineens op een andere plek opduikt.

Mooi kaasjeskruid langs het pad.
Wacht overigens niet te lang met uittrekken als het je niet bevalt, want eenmaal groot is het een stuk moeilijker te verwijderen. De penwortel gaat zich dan splitsen en vormt een wortelgestel dat zich met kracht vastklampt aan de grond.

Ook roze, of iets in die trant, is Iberis. Dat lieve bloemetje herinner ik me uit mijn kindertuintje van één bij twee. Ik ken de naam pas sinds een paar jaar, maar het bloemetje brengt onmiddellijk warme herinneringen boven.
Ook bekend onder de naam Scheefkelk. Er is een vaste variant die heel vroeg in het voorjaar bloeit, en deze, die eenjarig is en in juni-juli bloeit.

Een andere roze bloem, maar dan heel hardroze, uit mijn kindertijd, is de prikneus, Lychnis coronaria. Ik noemde het als kind om onduidelijke redenen poppenbosje, vandaar dat ik het nooit meer in mijn tuin had, want onder die naam wordt het natuurlijk niet verkocht. In mijn huidige tuin was het gewoon bij de koop inbegrepen, ik blij.

Poppenbosje met de geelgroene bloemen van Alchemilla mollis op de achtergrond

Eveneens in het donkerroze spectrum, maar van een heel andere tint dan de prikneuzen, bevinden zich de papavers.

Geschulpte papaver

Ik heb ook lichter roze papavers overigens, en twee verschillende uitvoeringen: gladde en geschulpte. Deze groeiden bij de composthoop en waren bijna net zo groot als ik!

Reusachtige papavers bij de composthoop.

Vingerhoedskruid, inmiddels voor het grootste deel uitgebloeid jammer genoeg, heb ik in drie kleuren: wit, lichtroze en hardroze. Ik denk dat de lichtroze een mengvorm zijn van wit en donkerroze. Ik vind het erg mooi zo gecombineerd!

Allerlei tinten vingerhoedskruid

Riddersporen voor de nieuwe border heb ik ook in het roze gekocht. Ik vind de gewone blauwe té hardblauw. Toen ik deze uitvoering zag, was ik meteen verkocht. Ze zijn nu nog klein en of ze het in mijn tuin naar hun zin hebben is maar de vraag, maar ik ga ze heel erg verwennen en hoop dat ze willen blijven, want ik vind ze prachtig!

Deze prachtige Delphinium heet "Ascolat"

Hier zie je hoe mooi hij kleurt met zijn buurvrouw Sharifa Asma

Flox heb ik ook in diverse tinten roze. Of is de Laura toch paars? Ik waag het erop en zet 'm in deze lijst.
Flox "Bright Eyes"
Flox "Laura"


Hortensia's staan bekend om hun roze-heid. Vooral wanneer je ze tegen beter weten in in het blauw hebt gekocht verbazen ze je de jaren erop door volkomen roze te worden. Dan weet je al: daar is bij de kweker iets geheimzinnigs mee gedaan. Echt blauwe heb ik ook staan, kobald dat bijna pijn aan je ogen doet, maar die mogen in deze blogpost niet, want we gaan enkel voor roze.

Deze hortensia is een stek van de hortensia van mijn oma, erg dierbaar dus.
Allerlei tinten in één hortensiastruik

Iets te barbieroze vind ik de lelies die ik in het voorjaar heb geplant. Ik denk dat ik ze volgend jaar in een pot op het terras zet, of zoiets. Maar niet meer in de border.
Barbieroze lelies.
Een bloem die nu begint te bloeien en dat in heel mooi roze doet, is de cosmea. Ik heb er erg veel gezaaid, de eerste komen al in bloei.
Mooie cosmea


Een andere bloem die al in bloei begint te komen is de Dahlia. Ik heb ze in roze, wit en donkerrood, en toen ik die vorig jaar allemaal samen in een vaasje had gezet, ontdekte ik dat die kleuren het prima samen doen, daarom heb ik alle dahliaknollen dit jaar bij elkaar geplant.
Daar beginnen de dahlia's al te bloeien. Leuk hoor!


Lythrum, ook wel bekend onder de naam kattenstaart, is extreem roze. Het kleurt mooi bij andere bloemen, zowel complementair als ton sur ton.
Kattenstaart met roos The Pilgrim
En met Anemonen
En zo komen we dan bij de Anemonen, die weliswaar September Charm heten, maar desalniettemin elk jaar in juli bloeien. Mooi hè, zo samen met de Lythrum.

Een andere ontegenzeglijk roze bloem is de Rode Zonnehoed. Wie die naam ooit heeft bedacht was wellicht kleurenblind. De Engelse naamgever ook trouwens, want in die taal heet hij purple coneflower. Ze kunnen hem noemen wat ze willen, voor mij is hij roze.

Deze staan in de nieuwe border en hebben het prima naar hun zin.


Tenslotte dan de roze rozen. Ik denk dat alle rozen die ik in het begin voor deze tuin aanschafte, roze waren. Later ben ik, geïnspireerd door mooie tuinboeken en foto's op internet, met andere kleuren gaan experimenteren. Geniet u mee?
Queen Elizabeth

Leonardo da Vinci
Nog een keer Leonardo, nu van dichtbij
Brother Cadfael
Geoff Hamilton

Mary Rose

Clodagh McGredy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten