maandag 29 mei 2017

Het is warm

Een zomerdag in mei

Het is warm en dat kan u onmogelijk ontgaan zijn.
Gelukkig trok er in de nacht van zaterdag op zondag een behoorlijk stevige onweersbui over die er niet alleen voor zorgde dat ik nog meer genoot van het feit dat ik veilig en droog in mijn bed lag, maar ook dat de tuin van een ruime hoeveelheid broodnodig water voorzien werd.

De volgende morgen kwamen we in de nog vochtige tuin en zag alles er fris en glanzend uit, de druppels nog op de blaadjes, de planten stevig en volgezogen, rozen plotseling open, zaden uitgelopen - wat een verschil een bui kan maken.

Wandel met mij mee door de tuin en geniet van al het moois dat de combinatie van hitte en bui tot gevolg heeft gehad.

Geranium "Kashmir White"

Astrantia Hadspen Blood

Nog een keer Hadspen Blood

Astrantia "Rosa Lee"
Astrantia "Florence"

Rododendrons bloeien

Roos "Abraham Darby" was een van de eerste rozen

Margrietjes bloeien, zo'n vrolijk gezicht altijd. Ze zaaien zich helaas iets te enthousiast uit dus ik moet er veel weghalen maar zo hier en daar laat ik ze tussen de vaste planten staan.

Gisteren gingen ook de eerste campanula's open.

Vingerhoedskruid bloeit

Slaapmutsje, 's morgens

Zelfde slaapmutsje, 's middags had hij zijn mutsje afgedaan en stond hij open

Akeleien worden elk jaar mooier naarmate de verschillende soorten met elkaar kruisen

Kijk eens wat een akeleien. Ik zie me nog 's avonds in het donker die ene voortuin in sluipen om een paar zaden te pikken van deze prachtige oudroze akelei.

Ik ben gek op akeleien, ze staan overal door de tuin

Kijk eens wat een prachtige akelei. Helemaal vanzelf gekruist.
Deze twee vind ik elk jaar weer zo mooi bij elkaar, vingerhoedskruid en lupine

De meeste alliums zijn uitgebloeid maar dit is een late

Dit weekend ging ook mijn eerste pioen open: Lady Alexandra Duff

Zo'n uitzicht vanuit het keukenraam is toch niet verkeerd.
 
Mij hoor je niet klagen.

Romantische zitjes her en der in de tuin


Zicht vanuit het terras op de grote border

En nog meer akeleien. Zoals je ziet wordt alles erg hoog bij ons, ook de akeleien. Die rechts op de foto bevindt zich op dezelfde hoogte als mijn gezicht.

Valeriaan kleurt als vanouds mooi met de rode roos

Vingerhoedskruid kleurt mooi bij de akeleien.

Dat was het rondje tuin voor vandaag.
Volgende keer ga ik het hebben over de rozen, want die zijn inmiddels ook tot bloei gekomen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten