woensdag 18 mei 2016

De echte planten

Tulpen, narcissen en andere bolgewassen vind ik nog geen "echte" planten. Ik beschouw ze meer als een voorafje, een hors d'oeuvre voor het ware tuingeweld losbarst: het moment waarop de vaste planten gaan bloeien.
Dankzij het warme weer is het nu zo ver. En wat ziet de tuin er ineens volwassen uit! Zelfs de rozen beginnen al. Ik heb er eigenlijk geen verhaaltje bij te vertellen, en laat de foto's gewoon voor zich spreken.

De eerste Campanula's

De appelboom in bloei (inmiddels al weer uitgebloeid)

Nog een keer de appelboom, vanuit een andere hoek

Epimedium "Lilafee"

Parkiettulpen "Black Parrot"

Vergeet-mij-nietjes blijven maar bloeien

Engels Gras

De Rododendron komt in bloei

Een dag later waren ze open





De ijsheiligen zijn voorbij, dubbele Petunia's in een ijzeren vaas

Natuurlijk bloeien er hier en daar nog late tulpen. Dit is de Triumph.

De Japanse Sering, wat een heerlijke geur als je er langs loopt, en ook de kleur vind ik prachtig.

De hortensia's geven hun geheimen al prijs

Wat ziet dat er heerlijk groen en vol uit. Kattenkruid bloeit al en een heleboel akeleien.

Het akeleienseizoen is begonnen!
Ik kan me geen cottagetuin voorstellen zonder akeleien

Blauwe akeleien

Bordeauxrode akeleien

Roodwitte akeleien (en zie, daar komt de hommel al aangevlogen!)

En deze heb ik 't meest, de gewone wit/roze akelei

Het maakt niet uit welke kleur ze hebben, ze zijn prachtig!

Akelei "Winky Red & White"
Hier en daar nog een tulp. Deze is heel bijzonder.

Dit is een Angelique, imposante tulpen.

De tulpen worden afgelost door de Alliums

Arenaria, zo'n lief bescheiden kruipertje

Daar komen de rozen! Dit is onze nieuwe stamroos, Abraham Darby. Hij licht alvast een tipje van de sluier op.

Munstead Wood, ook bijna in bloei

Niet helemaal scherp, ik moest inzoomen want hij groeit hoog tegen de muur, maar hier is-ie dan, de eerste bloeiende roos van dit seizoen: Desprez à Fleur Jaune

En dit is het uitzicht van onder de pergola. Niet verkeerd, hè.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten