maandag 7 september 2015

De nazomerbloeiers

De nachten worden koud en de tuin verandert. De eerste boomblaadjes worden geel, aan planten zitten knoppen waarvan je weet dat ze niet meer zullen uitkomen.

Toch staat de tuin er in dee tijd van het jaar mooi bij. De kunst is om niet alleen zomerbloeiers te planten. Ik ben er nog lang niet, maar als ik nu kijk na al die mooie nazomerbloeiers kan ik toch wel zeggen dat ik op de goede weg ben.

Het was vandaag nauwelijks weer om naar buiten te gaan en foto's te maken. Het is 15 graden, gevoelstemperatuur 11. Wat een verschil met een week geleden, toen het (de laatste dag van augustus) op de valreep nog dertig graden werd! Maar tussen de buien en de windvlagen door is het toch gelukt.

Rode Dahlia

Witte dahlia

Nog een mooie witte Dahlia

En de rode nog een keer, omdat hij zo leuk bolvormig is

De witte staan in mijn dochters tuin

Vooral deze vind ik erg mooi.

Mijn dochter heeft ze zelf uitgezocht.

De rode zonnehoed (Echinacea) fleurt de nazomertuin op

Als de sedum bloeit is de zomer voorbij

Maar de kleur is prachtig en zo heb je aan het eind van het tuinseizoen toch nog iets om je op te verheugen

De herfstanemonen bloeien bij mij altijd al vroeg

Maar ze blijven ook lang doorbloeien, zeker vijf weken.

Dit zijn misschien wel mijn favoriete nazomerbloemen: de Cosmea

Het zijn ietwat slordige bloemen, maar ze zijn zo leuk


De kleuren variëren van wit tot donkerroze, voor mijn tuin altijd goed dus!

Deze hibiscussen stonden er al: paars en wit naast elkaar. Mooi hoor!
Agastache begint pas in augustus te bloeien en bloeit behoorlijk lang door

En natuurlijk de Eikenbladhortensia.
Alleen de herfstasters bloeien nog niet, die wachten tot het allerlaatst. Als de hele tuin het seizoen heeft afgesloten, komen zij nog met een zachtpaarse toegift!

En zeg nou zelf, de tuin staat er nog prima bij! Die asters kunnen best nog even wachten hoor.






1 opmerking:

  1. Prachtige foto's van je mooie tuin. Super mooie dahlia's heb je staan. Ik had er ook dit jaar maar waren door mieren aangevallen en ik kon ze niet meer redden. Herfstanemonen staan bij mij al van de zomer te bloeien en ze zijn zelfs 2 meter hoog geworden...nog nooit gezien...maar ze bloeien maar door....ik heb weer genoten van je post....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen