maandag 24 augustus 2015

De tweede ronde

Na een nogal kale periode waarin de rozen uitgebloeid waren en de nazomerbloemen nog moesten beginnen, is de tuin zich op dit moment aan het opmaken voor een tweede ronde!

Ik word beloond voor mijn inspanningen, aangezien ik alle uitgebloeide rozen er telkens uit knip (ja, een flink karwei); het is ongelooflijk hoe vol knoppen vrijwel al mijn rozenstruiken zitten. Sommige krijgen zelfs meer bloemen dan ze in juni hadden!

Roosje Katharina Zeimet: wel honderd knoppen



Wanneer ik rozen koop, selecteer ik namelijk vooral op geur en door- of herbloei. Pas als die twee punten aangevinkt kunnen worden, kijk ik naar de bloemkleur en -vorm. Ik heb dus bijna alleen maar rozen die doorlopend of in elk geval minstens twee keer bloemen geven, en die tweede keer is nu aangebroken!

Nog meer rozen vol knoppen
Het is net of de lente weer opnieuw is begonnen, zo vol met bloemen staat de tuin ineens weer. Jammer dat het de afgelopen niet tijd zulk standvastig weer was - vorige week zaterdag begon als een voorbeeldige zomerdag, maar rond een uur of vijf barstten de hemelsluizen met zo'n geweld open dat ik een extra vijver en een rivier in mijn tuin kreeg - uit de berichten bleek dat er in deze omgeving zo'n 100 mm is gevallen in twee etmalen tijd. Het bleef nog dagenlang erna dauwig in de tuin en het gazon staat vol paddenstoelen.

Tuinrivier

De gazons en grasvelden stonden er na afloop zo smakelijk groen bij dat ik er wel een hap uit zou willen nemen, maar mijn vlinderstruiken, agastaches, floxen, zonnehoeden, cosmea's en weet ik het allemaal met lange stengels, lagen horizontaal. Maar de Annabelles niet, die heb ik in het voorjaar heel slim van een ring voorzien. Tja, dat heb je als je zulke goede grond hebt en alles zo ontzettend groot wordt!

Hieronder een beeldverslag van hoe mijn kleurige bloementuin er momenteel bij staat.

Flox en sedum

Dubbele petunia's in de hanging basket

Het uitzicht vanaf het terras. Agastache, Echinacea, wit perkroosje, Nepeta, Japanse anemoon

Ja, ook vingerhoedskruid bloeit!

Sommige hortensia's zijn nog niet eens open.

Kaasjeskruid, Nepeta, Flox, Agastache, Anemone, alles bloeit tegelijk


Maar wat zie ik daar nou?
Dit is een bosanemoon! Bloeitijd: april/mei.

De grote border vanaf de andere kant gezien, richting het huis. Links het stamroosje "The Pilgrim", ook vol nieuwe bloemen en knoppen.

Borage, fris en vol bloemen alsof het juni is. Op de achtergrond bijna-bloeiende sedum, als bewijs dat ik deze foto echt nog maar een paar dagen geleden heb genomen.

Erigeron uit mijn moeders tuin, begint nu goed aan te slaan. Schattige bloempjes die heel lang blijven bloeien.

Ik moest zelf even kijken waar dit nou was, het is de zijtuin richting de grote border. Agastache kleurt mooi bij de hortensia, net zoals op de achtergrond prikneus mooi bij de andere hortensia kleurt.

Blauwe geranium bloeit voor de tweede keer

Terwijl ook de hibiscussen bloeien

Mijn geheime pad ziet er zo mooi uit, door het bochtje zie je niet waar het uitkomt.

Fuchsia's bloeien vrolijk en kleurig

Bij deze tijd van het jaar horen natuurlijk de cosmea's

En als dan 's avonds de zon ondergaat, kan ik bijzonder tevreden terugkijken op weer een dag in mijn fijne tuin.
























Geen opmerkingen:

Een reactie posten