maandag 9 maart 2015

Over de lente, een nieuwe jurk en nieuwe paden, en kale bloembedden


Het mooie weer is begonnen. Ik geloof werkelijk dat we de winter nu achter ons hebben liggen. Natuurlijk zal de winter zich niet zomaar zonder slag of stoot gewonnen geven, maar de lente heeft de winst voorlopig in handen. Vandaag was het 17 graden!
(Niet meteen te hard juichen: op 5 maart 2013 was het zelfs 19 graden, daarna draaide de wind naar het noordoosten en bleef het tot diep in april schraal en ijzig!)

Vrijdagmorgen was het nog wel frisjes en hoewel mijn man in de tuin aan de slag ging, besloot ik om die reden eerst wat dingen binnenshuis te doen.

Eerst even een beetje in de lentesfeer komen met een paasdingetje
Die eitjes zijn natuurlijk reuze interessant voor een kat
En dat nepvogeltje al helemaal...
Na zo veel inspanning is het goed slapen.

Terwijl mijn man een nieuw pad naar de schuur aanlegde (die enorme stapel steentjes die we ooit gratis afgehaald hebben, weet u nog?)

In zijn enthousiasme begon hij de verkeerde stoeptegels eruit te halen... die konden dus terug. Mannen, je moet ze altijd een beetje sturen :)
Het begin is er

We kwamen nog een geheimzinnige ondergrondse buis tegen

Twee rijen stoeptegels aan weerszijden en daartussen komt een patroon van klinkertjes

Kijk, dat ziet er meteen erg mooi uit!

Een mooi pad, veel meer in onze stijl!

Meteen het pad naar de moestuin/kippenren breder gemaakt, de kliko paste er net niet door, wat een getob was dat altijd.

Nieuwe paden worden onmiddellijk getest (en goedgekeurd) door het kattenvolk
 ...begon ik aan een nieuwe jurk voor mijn dochters pop. De fabrikant ervan heeft zich nogal vergist door voor deze pop geen kledinglijn te ontwerpen, internet staat vol vragen maar antwoorden blijven uit, en de moeders en oma's moeten zelf maar poppenkleren maken.
(Overigens passen kleren voor de Franse pop "Corolle" ook Jolina Ballerina dus dat u 't maar even weet, want voor Corolle zijn wel veel kleertjes te koop.)

Het knipwerk
Dit schattige stofje heeft mijn dochter zelf gekocht

Het karwei gaat beginnen
Alles past op elkaar, dat is al heel wat bij mij!

Na een tijdje begon het zowaar op een jurk te lijken
Maar op een gegeven moment dan toch dat moment van "waar ben ik in vredesnaam aan begonnen...", wanneer mijn gebrek aan ervaring zich in volle omvang aandient.
Even passen

En na wat laatste loodjes heeft de pop weer een nieuwe jurk!

Van achteren, klein plooitje in de rug zodat de rok wat mooier valt.

Ik had me er flink op verkeken, de vorige keer had ik met de hand een jurkje genaaid en daar was ik het grootste deel van een zaterdag mee zoet geweest, nu had ik mijn naaimachine te hulp geroepen maar uiteindelijk was ik met dat jurkje net zo lang bezig als mijn man met het tuinpad...
Ik moest me nog haasten om het klaar te hebben voordat mijn dochter uit school kwam!

's Middags werd het aangenamer en ben ik ook in de tuin bezig gegaan, er moesten nog acht borders kaal gemaakt worden zodat er compost op gestrooid kon worden.

's Avonds viel ik om kwart over negen of zo op de bank in slaap, de volgende morgen werd ik om half elf wakker, waarmee mijn lichaam me duidelijk maakte dat ik iets teveel hooi op mijn vork had genomen.

Helaas kon ik me daar niks van aantrekken, je weet in deze tijd van het jaar nooit hoe lang het mooie weer aanhoudt en dus ging ik zaterdag gewoon verder waar ik gebleven was, mezelf er koppig van overtuigend dat dit is wat ik immers wilde en dat ik van tuinieren altijd energie krijg!

Kale border. Alleen Salvia, Buxus, Vingerhoed, Prikneus, Blauw Druifje en Hortensia's mochten blijven. 
Meer over kort gesnoeide rozen, kale borders, krokussen, helpende kippen en compost in mijn volgende blogpost!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten