vrijdag 27 februari 2015

De tuin komt tot leven

Vorige keer beklaagde ik me erover dat er nog niets te beleven viel in de tuin. Andere tuinen in ons dorp, tot mijn frustratie, stonden allang vol met bloeiende krokussen, maar mijn tuin ligt, ondanks dat hij pal op het zuiden ligt 's winters, door de lage zon en de bomen achterin ook aardig in de schaduw. Het bleef er te koud en daardoor liep mijn tuin zo achter.

Maar na die mooie, zachte dagen die we de afgelopen tijd hebben gehad (oké, er viel zo nu en dan wat regen, zelfs hagel) begint de permafrost ook in de donkere stukken te ontdooien en eindelijk zie ik weer bloemen in mijn tuin!
Het idee dat het nu echt begonnen is en dat dit het startsein is voor zes, zeven, misschien wel acht maanden, onafgebroken bloei is gewoonweg heerlijk!

Het lijkt een saaie winterfoto, maar kijk eens goed!
We zullen even inzoomen.

Gele krokussen

Lichtgele krokussen in het gras

Sneeuwklokjes in het gras

Sneeuwklokje bij de appelboom

Blauwe krokus in de tuin van mijn dochter

Irisjes, van vorig jaar overgehouden in een mandje, komen weer helemaal terug

Kijk eens wat ik vond! Een beetje verlegen nog, de Primula.

Ook in de volle grond zijn de irissen tot bloei gekomen.
Het is nog niet zo veel, maar dat geeft niet, het begin is er en vanaf nu zal het alleen maar mooier worden.

En het zijn echt niet alleen deze bloemen die de lente aankondigen. Kijk eens wat er allemaal nog meer lentekriebels heeft!

Tulpen kunnen zich niet langer verschuilen

Blauwe druifjes

Maar ook de akelei heeft de lente in z'n bol

De rozen beginnen al uit te lopen

De clematis ook

En de hortensia's

Spirea zit vol bijna uitgelopen knoppen

Al die stipjes zijn dansende mugjes, ook die zijn door de stijgende temperaturen ontwaakt.

De mugjes zijn niet de enige dieren die de lente in hun kop hebben!

De kippen mogen als compensatie voor maanden verplicht binnenzitten lekker door de tuin scharrelen.

Kowalski ligt heerlijk een beetje te dutten in het warme zonnetje

De poezen zijn zo graag buiten momenteel!

Hoewel zo'n kip wel erg groot is van dichtbij. Kijk die argwanende blik van Pluis!

En als het dan aan het eind van de middag fris wordt willen ze toch wel weer gauw naar binnen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten