dinsdag 16 september 2014

September



Mistige morgens, koude nachten, warme middagen en vergelende planten in de tuin, overal kruisspinnen, bloeiende sedum, wat laatste vlinders: de zomer is voorbij en de herfst zet zijn eerste wankele stapjes.



De tijd van zaaien is voorbij, de tijd van oogsten is begonnen. Oogsten in de tuin maar ook de oogst van wat we dit jaar op persoonlijk gebied "geplant" hebben. Dit is de tijd waarin we ons - letterlijk en figuurlijk - meer naar binnen gaan richten. We maken de balans op: hoe zijn we gegroeid, wat hebben we geleerd, hoe hebben onze beslissingen uitgepakt? Wat willen we volgend jaar anders doen?

In de tuin zijn er heel wat dingen die ik volgend jaar anders wil aanpakken. Karweien ook die dit jaar zijn blijven liggen omdat ik er de energie niet voor had.
Gelukkig is mijn man af en toe bereid me het echt zware werk uit handen te nemen. Zo heeft hij afgelopen weekend alle begroeiing onder en rondom de appelboom weggehaald. Er stonden - zoals overal in onze tuin, voor wij hier kwamen wonen - allemaal praktische planten waarvan meer dan de helft wintergroen. En als bodembedekker pachysandra, van dat onuitroeibare spul dat normaliter in gemeenteplantsoenen staat, omdat 't zo lekker onderhoudsvrij is.

De appelboom in het voorjaar, omringd door struiken.

Kaal gemaakt

Ook de klimopboog heb ik flink gesnoeid, hier stak de arm van de pomp uit (achter in onze tuin is een put)

Na wat knippen kwam de rest van de pomp tevoorschijn! Ik heb er nog geen water uit gekregen, maar dat komt vast nog wel. Het heeft al een tijd niet geregend dus misschien staat het water in de bron te laag.

Kijk, nu zie je wat ik met al die hortensia-stekjes van plan was.

Achterin, waar het donkerder is heb ik wat vingerhoedjes (Digitalis) gezet. Ervoor nog een hortensia-stek

Zo, het werk is gedaan, nu maar wachten tot het gaat groeien.
Nog wat verdere foto's van de septembertuin

Een septembermorgen
Twee uur later
Bloeiende sedum
Herfstborder, alles begint te vergelen

Gelukkig bloeien er nog best veel bloemen!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten