dinsdag 8 april 2014

Het verschil


Ik heb de afgelopen weken nauwelijks geblogd, simpelweg omdat het weer me "dwong" alsmaar in de tuin bezig te zijn. Heerlijk! En wat een verschil met vorig jaar, toen - vandaag een jaar geleden dus - op 8 april die koude oostenwind die de winter met weken had verlengd,  eindelijk naar het westen draaide. Niet dat er toen veel veranderde; het werd kil en nat in plaats van koud en droog, de echte lente begon pas veel later.


2 april 2013, de eerste sneeuwklok
4 april 2014, de kievitsbloem en zelfs de dotter bloeit al!

Vandaag: appelboom in bloei

Appelbloesems, 8 april 2014
8 MEI 2013, appelboom in bloei, een volle maand later dus
Vorig jaar begin april: alles nog kaal, nog geen blad aan de appelboom

Vorig jaar bloeiden de tulpen pas in mei
Zo lang hoefde ik dit jaar gelukkig niet te wachten. Foto van 4 april.
Het is echt fantastisch hoe ver de tuin nu al is. Als het zo doorgaat bloeien mijn rozen in mei en de hortensia's ook. Die zitten gewoon al vol knoppen! Mij hoor je overigens niet klagen hoor, ik vind het heerlijk dat we er nu al een dikke maand voorjaar op hebben zitten. En mocht het weer alsnog omslaan en zo koud blijven als vandaag, dan is er nog steeds geen man overboord; alles is immers al groen! Vanmorgen zag ik zelfs eiken die al in blad stonden, normaliter krijgen die als allerlaatste, in mei, pas hun blad. 

Nu nog een reeks foto's die ik vanmorgen maakte, nadat het vannacht voor het eerst in lange tijd eens flink had geregend en de tuin er in de ochtendzon zo heerlijk fris bij stond. 

De ochtendzon

Blauwe druifjes en roze hyacint

Overal Maartse viooltjes, schattig, ik hoop dat ze zich flink uitzaaien
 

Lekker contrast met het geel van de forsythia

Een van de vele nieuwe tulpen die ik afgelopen herfst als bol in de grond stak.
Tuinhuisje in de ochtendzon
     

Net als vorig jaar weer van die prachtige violen gevonden

Lekker al kleur in de tuin!

Uit de losse pols (vandaar scheef) maar het geeft een beeld van de hoeveelheid tulpen

Vrouwenmantel, zo mooi altijd met druppels erop

Gebroken hartje uit de tuin van oma, heel dierbaar dus

Lief uitzaaiertje van het zaaigoed van afgelopen zomer

Ander soort Maarts viooltje, iets andere kleur

Nog een Maarts viooltje

Blauwe druifjes al over hun hoogtepunt heen

Lekker veel tulpen, driekwart moet nog uitkomen!

Schattige kleine mini-narcisjes, eyecatchers zo klein als ze zijn.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten