vrijdag 18 april 2014

De tulpen kloppen niet

Eind vorig jaar heb ik overal in de tuin bollen geplant. Een paar honderd waren het er, dus ik heb het begrijpelijkerwijs niet in één keer gedaan.

Wel heb ik, heel slim, de kartonnetjes van de verpakkingen bewaard. Zodat ik wist wat ik zo ongeveer had geplant. In de lente ga je dan op een gegeven moment controleren of alles opgekomen is. Althans, zo iemand ben ik dan.

Alleen: het klopt niet!

Zo staan er 8 rode tulpen in de tuin. Wie mij een beetje kent weet dat ik van zijn levensdagen geen rode bloemen in mijn tuin zal planten (ook geen oranje en gele trouwens). Maar toch staan ze er.
Alle verpakkingen erbij gepakt, maar nee, geen verpakking waar rode tulpen op staan. Ik kon het me ook al niet voorstellen.
Maar toch staan ze er!

Enfin, met de verpakkingen in m'n hand en m'n dochter als getuige heb ik een rondje door de tuin gemaakt. Om tot onze grote verbazing tot de conclusie te moeten komen dat een heleboel tulpen die we hebben gekocht, niet opgekomen zijn, en een heleboel tulpen die we niet gekocht hebben, wel in de tuin staan te pronken.

Ik bedoel, 68 donkerpaarse (bijna zwarte!) tulpen? Ze zijn prachtig, daar niet van, maar ik kan alleen maar één verpakking vinden waar 20 middelpaarse tulpen in gezeten hebben.
Zo zag het eruit op het plaatje
En zo zijn ze in het echt. Veel mooier!
Idem voor de punttulpen, die volgens de verpakking een regenboog aan tinten hadden moeten vertonen. Niet dat ik hier niet blij mee ben - integendeel, ik vind ze práchtig!

De prachtige punttulpen

Van de gemengde paarse-met-rafels zouden er 8 in het zakje gezeten hebben. Er staan er 11.
Sorry dat-ie niet scherp is, het waait nogal vandaag, de camera kan niet scherpstellen als die tulp heen en weer wiegt in de wind

De enige tulpen die klopten waren de gemengde paarse, die ik vorig jaar ook al had en waar ik zó over te spreken was dat ik er nog een pakket bij gekocht had. Twintig stuks, beide jaren, en warempel, dat klopt: er staan er veertig.


Niet dat het mij werkelijk wat uitmaakt: op de rode na - die gelukkig heel vroeg al bloeiden en inmiddels over hun hoogtepunt heen zijn - zijn al mijn tulpen schitterend. Ik ben er heel blij mee! Zeker nu de overige planten in de tuin nog niet of nauwelijks bloeien, geven de tulpen op allerlei plekken kleur aan de tuin.

Mijn favoriete tulpen






Geen opmerkingen:

Een reactie posten