vrijdag 3 januari 2014

Warme winter

Tot nu toe is de winter voornamelijk te warm geweest, en eerlijk gezegd vind ik dat voor een keertje helemaal niet erg. Ik houd ontzettend van sneeuw, maar als die, zoals afgelopen jaar, tot voorbij mijn verjaardag blijft liggen, komt het zelfs mij mijn neus uit.

Daarom nu dus volop genieten van een tuin die het gewoon maar "blijft doen", ook al ligt de kortste dag inmiddels achter ons. En ook al is er maar bar weinig te doen.
Vanmiddag was het een graad of elf en daarom besloot ik, nadat ik de ramen had gezeemd alsof het een vrolijke lentedag was, toch maar eens te kijken of er niks in de tuin te doen viel.

Uiteindelijk bleken er heel wat karweitjes op me te wachten. Zo stond de (nog steeds vrijwel onontgonnen) zijtuin vol met distel- en paardenbloemrozetten. Stond, want die liggen nu, samen met de enthousiast groeiende brandnetels, op de composthoop. 
Ook vielen er nog bollen te planten (ik heb nog rond de 120 bollen die nog in de grond moeten) en wist ik eindelijk een plek voor de twee bramen die nog altijd in pot stonden te wachten, namelijk ergens tussen de gemengde haag. Ook de framboos die nu nog in de tuin van mijn dochter staat, gaat daarheen.

Verder heb ik mijn nieuwe takkenschaar uitgeprobeerd op de waterloten in de appelboom, en ik kwam tot de bevredigende conclusie dat deze superscherp is en dat zelfs dikkere loten nauwelijks moeite kosten. Erg fijn, want alles waarmee ik energie kan besparen is meegenomen natuurlijk.

Uiteindelijk rond een uur of drie voldaan naar binnen gegaan, blij met deze (tot nog toe) zeer zachte winter en tevreden en warm na een paar uur in de tuin werken. Dat werd dus een welverdiende kop thee!


Campanula bloeit nog

Lobelia die maar blijft bloeien, in een mand

Rozemarijn bloeit altijd in deze tijd

Goudsbloemen die maar niet ophouden

Iets wits dat altijd héél vroeg bloeit, wie kan me de naam vertellen?

Geen idee wat het is, maar het bloeit nog steeds

Een distel die nog steeds bloeit

Onverwoestbare viooltjes

Nog meer campanula (echt, ik zou zweren dat dit in juni hoort te bloeien)

Zelfs een roos die het gewoon blijft proberen
Goudsbloemen

Komkommerkruid

Ganzebloem

Kaasjeskruid

Nog meer goudsbloemen

Prikneus in knop

Moederkruid

Geranium (Pelargonium) die gewoon doorbloeit

Lavendel (sorry voor de onscherpte)

Kipjes mogen soms los in de tuin, scheelt weer onkruid wieden

Het zijn maar details hoor, al die bloemen. Over het algemeen is het natuurlijk gewoon saai en kaal.



Maar toch genoeg bloemen om op 10 januari een gezellig boeketje uit eigen tuin voor het raam te kunnen zetten!




1 opmerking: