zaterdag 2 november 2013

November

Gistermiddag brak er een flauw zonnetje door, en ik besloot eens een beetje rond te scharrelen in de tuin.
Het kon zowaar zonder jas!

Ik verbaas me er praktisch dagelijks over wat er allemaal nog bloeit in deze tijd van het jaar.

Vooral de cosmea's staan erbij of het hoogzomer is. Die moet ik volgend jaar beslist veel eerder zaaien dan eind mei. 

Het grappige bij deze foto is dat net net lijkt of ze zo'n 50 cm hoog zijn, maar als je goed kijkt zie je horizontale stengels: dat zijn de werkelijke stelen van de cosmea's. Deze is dus (zoals vele van onze cosmea's) omgevallen en de bloemknoppen hebben zich opgericht.

Hoe het kan dat onze cosmea's zo reusachtig geworden zijn weet ik niet, ik zal wel goede grond hebben, ze zijn dik twee meter hoog!




Zulke prachtige bloemen, cosmea's

De Spaanse margriet bloeit ook weer alsof het juli is

Tuin van mijn dochter, vol bloemen

Pluis loert op een muisje dat tussen de klimop scharrelt

Tuinhuisje

Nog steeds vol bloemen, mijn tuin heeft echt nog niet door dat het al november is.

Clematis Jackmanii bloeit gewoon door

Eenjarige lupine bloeit nu zelfs pas voor het eerst

Nog een keer die enthousiaste Spaanse Margriet

Dat gele en oranje spul blijft ook maar onvermoeibaar doorbloeien


We mogen dus eigenlijk helemaal niet klagen. Het tuinseizoen begon dan wel erg laat, het gaat gelukkig ook erg lang door.
Vorige week zelfs nog buiten in de zon een boek zitten lezen!
Helaas vergat ik het 's avonds binnen te brengen, en ging het die nacht onweren.

De volgende morgen trof ik dit aan...
Het was nota bene een bibliotheekboek.
Dat heb je, als het zo vroeg donker wordt. Je gaat na het eten nog even de tuin in om te kijken of alles binnen is, en ziet zo een boek over het hoofd. Heel zonde!

Maar ach, met een tuin die er in november nog zo bij staat mag je toch niet klagen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten