donderdag 26 september 2013

Eind september: een tuin vol vrolijke bloemen

Vorige keer schreef ik dat er nog zo ontzettend veel bloeit in mijn tuin - al is het dan niet allemaal in de gewenste kleur.
Ik kan me niet herinneren dat mijn oude tuin er zo laat in het jaar nog zo vrolijk bij stond.
Natuurlijk komt dat doordat ik de kleur geel daar heel nadrukkelijk niet toestond, terwijl hier in het gemengde bloemenzaad een heleboel gele, rode en oranje bloeiers bleken te zitten, waar ik dus helemaal niks aan kon doen omdat ik er pas achter kwam toen ze uit begonnen te komen.

Ondanks dat het vandaag een nogal winderige, grijze en vrij frisse dag is, besloot ik eens wat foto's te maken om mijn verhaal te illustreren.

Papavertjes

Viooltjes, zaaien zich fijn overal uit

Volop bloemen

De grote border, met borage, calendula, echinacea, agastache en sedum

Naast het pad ook nog vol bloemen

Overzicht grote border

Calendula

Klaproosjes en slaapmutsjes

Cleome, Abessijnse gladiool en salvia Turkestania

De tuin van mijn dochter, met veel zelfs nog in de knop!

Detail: slaapmutsje en gipskruid

Detail: slangenkruid en calliopsis

Cleome en Cosmea

Cosmea's groeien tot in de hemel

Mijn dochters tuin vanaf de andere kant

Blauwe bloemetjes die nog niet eens open zijn

Oregano, Calamintha, Lavendel en Salvia
Er bloeit dus echt nog heel erg veel, en sommige planten moeten nog gaan bloeien zelfs. Nou vind ik dat van de herfstastertjes wel vrij normaal, die zijn altijd erg laat - hoewel de mijne wel érg laat zijn, in omringende tuinen zie ik ze al volop in bloei, terwijl die van ons nog in de knop zitten.
Nog helemaal in de knop: herfstasters
Andere bloemen zijn gewoon aan een tweede of derde ronde begonnen, alsof het hoogzomer en stralend mooi weer is.
Malva maar weer aan het bloeien geslagen

Prachtige kleur klaproos, veel mooier dan die bleekrode

Prikneus, allang uitgezaaid, gaat gewoon nog een keer bloeien

Het witte roosje is voor een derde ronde gegaan

Roze Delphinium, alsof het begin juni is

Beide vlinderstruiken ook voor een tweede ronde


Appelmunt houdt niet op te bloeien

Fuchsia is ook maar opnieuw begonnen

Campanula, derde ronde inmiddels

Deze roze salvia blijft maar bloeien, is nog niet gestopt sinds ik 'm in juni in de grond zette

De gele roos zit vol bloemen en knoppen
Topper wegens langste bloei ooit: Gaura, onafgebroken in bloei sinds begin mei, en nog vol knoppen
Je zult denken, is er dan niets herfstigs aan jouw tuin? Natuurlijk wel.
Lampionplantje

Dwergmispel (cotoneaster)
Ook dat vind ik een nadeel van een tuin vol naaldbomen: je merkt nauwelijks iets van de naderende herfst. Het hele jaar door zijn ze groen. Ik heb alleen de appelbomen, die nu inderdaad geel beginnen te worden en hun blad laten vallen...
...en een heleboel appeltjes
We eten ongeveer drie keer per week zelfgemaakte appelmoes, en elk weekend appeltaart. De rest laten we maar liggen voor de beestjes.
Maar goed, meer loofbomen om wat meer mee te krijgen van de cyclus van de seizoenen is iets waar we binnenkort aan willen gaan werken. Mooie loofbomen, die heel duidelijk laten merken welk seizoen het is, bomen die er elk seizoen wezenlijk anders uitzien.






























Geen opmerkingen:

Een reactie posten