dinsdag 13 augustus 2013

De zomer is over zijn hoogtepunt heen

Het echt mooie weer is voorbij, de kinderen gaan al bijna weer naar school en de tuin begint er, eerlijk gezegd, een beetje afgetakeld uit te zien. In plaats van blauw, roze, wit en frisgroen overheersen nu dorre tinten, uitgedroogd groen en rood, oranje en geel.
Niets mis met dat kleurenpalet, maar het is niet mijn kleurenpalet en daarom ben ik er niet helemaal blij mee hoe de tuin er op het moment bij staat.
Hoofdkleur:vaalgroen
Je zou kunnen zeggen: de nazomer is begonnen.

Van het gezaaide spul in border 1 heb ik het meeste er intussen uitgehaald, omdat het er - zeker na een harde bui, toen alles plat lag - niet meer uit zag. Jammer, want afgelopen weekend kreeg ik mijn hele familie op visite en toen was het mooie van de tuin er eigenlijk al af. 
Het mooie is eraf

In border 2 heb ik meer vaste planten gezet, deze ziet er stukken beter uit, al is er op miraculeuze wijze een knalrode papaver tussen opgekomen.
Dubbele rode papaver

Een van mijn tantes vond hem wel bijzonder en voor haar zal ik dan ook zaad bewaren, maar ikzelf hoef deze niet meer. Geel tussen mijn blauw-paars-roze borders vond ik nog te overzien, maar rood en oranje vind ik echt niet mooi, en al helemaal niet het bleekrode van de klaproosjes die ik had gezaaid van zaad dat ik uit een heemtuin had geoogst. 
Leuk op een schilderij van Monet, maar niet meer in mijn tuin.
Erg mooi
Leuk voor een keertje
Wel mooi warm hoor, dit kleurenpalet, maar niet mijn voorkeurstinten. 
Leeuwenbekje, Escholzia californica en klaproosjes

Calliopsis bicolor, papaver & papaverbol
Die papavers, dat is dus het geheimpje in de knop van een paar verhalen geleden. Want in Duitsland mogen die helemaal niet, oho, foei. Ik heb ze lekker toch gezaaid, een paar, allemaal uit het zicht van buren of toevallige passanten. 

Een greep uit het assortiment:
Dubbel wit

Gerafeld roze
M'n favoriet: kreukelig donkerrroze, prachtige kleur!

Hieronder wat planten uit border 2 en 3 die nu bloeien:
Slangenkruid, een favoriet

Herfstanemoontjes, nu al in bloei
Gek genoeg bloeit mijn hibiscus nog helemaal niet. Je zou verwachten dat die er eerder is dan de herfstanemoontjes!
Gilia capitata

Grote salvia, precieze naam is me ontschoten

Toch nog in bloei gekomen, duurde lang voor hij aansloeg

Kattensnor, bijna in bloei

Mijn grote trots: Agastache "Black Adder" (dropplant)

Achillea, spannend welke kleur het zou worden, gelukkig lief roze.

Rode zonnehoed, ik had ze niet eerder maar ben er erg blij mee! De hommels en vlinders vinden ze ook fantastisch

Atalanta
 
Kaasjeskruid, prachtige kleur

Net zo'n kleur als clematis "Ville de Lyon", die we aan de voet van een van de omgezaagde bomen hebben geplant
Moederkruid dat zich aan het begin van de buxhaag heeft gevestigd.

Gaura die al bloeit sinds ik 'm in mei kocht


Al met al is het frisse eraf

Volgend jaar wat beter opletten met gemengd bloemenzaad. De hoeveelheid geel en rood was me iets te gortig, en doordat ik het veel te dicht had gezaaid, was alles in het gevecht om licht nogal uitgeschoten. 

De tuin van mijn dochter, waar ik pas vrij laat gezaaid heb, staat er wel erg mooi en fris bij.

Stikt van de korenbloempjes

Leeuwenbekje, geen idee waar die vandaan komt, ik heb het niet gezaaid

Vlasleeuwenbekje, uit mijn moeders tuin gekregen

De tuin tot aan de cosmea's. Die staan halverwege, daarachter dus nog zo'n eind.

Detail met korenbloempjes, slaapmutsjes, klaproosjes en distel
Het paadje is amper meer zichtbaar

Nog steeds vol knop, heel veel moet nog uitkomen

Onverwacht prachtige kleurcombinatie, het oudroze van de roos Waltz Time en het intense blauw van de korenbloempjes

Veronica
Dankzij de vogeltjes een reusachtige zonnebloem, die steun zocht (en vond) tegen het appelboompje.

Oregano

Lavendel, heliotroop en roze salvia


Bolderik, boerentreiterplant maar in de tuin erg mooi

Nogmaals die prachtige roos

Nigella met paars hartje

Nigella wit

Schattig klein bloempje waar ik de naam niet van ken

Dianthus? Of zoiets?

Nigella blauw. Laat ze zich maar lekker uitzaaien allemaal! Schattig bloempje, zeer welkom.


Er zaten ook disteltjes in de zaadmix

Allerlei tinten roze en paars

En ook hier slangenkruid

En iets heel lief roze waar ik de naam niet meer van weet (noot aan mezelf: zakjes bewaren als je gezaaid hebt)


Nog zoiets liefs waar ik de naam niet van weet.

Weer zo'n mooie distel

Margrietjes

Haar mooie flox

Nog iets waar ik de naam niet van weet, heel zacht lila

Haar witte flox

Verbena bonariensis

Heliotroop, doet het erg goed op die plek, volop in de zon

Disteltje in de knop
 
En de viooltjes van eind winter begin lente blijven het maar doen

Borage

Calamintha, heerlijke munt-achtige geur en favoriet bij bijen en hommels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten