maandag 22 juli 2013

Bloemen

Het is al een tijd mooi weer en dat doet de tuin goed. De bloemen genieten van de zon en lijken de achterstand (de natuur loopt nog steeds een week of drie achter) razendsnel in te willen halen. Planten die normaliter nooit tegelijk in bloei staan, bloeien nu gebroederlijk naast elkaar.

Het gemengde bloemenzaad dat ik in het voorjaar (veel te dicht) zaaide zorgt bijna dagelijks voor verrassingen. Er was me op de verpakking vier maanden bloei beloofd en zoals het er nu uitziet lijkt dat wel goed te komen.

Dit is bijna allemaal gezaaid
Detail
 
Elke dag zie ik wel iets bloeien dat er eerder niet was, de meest schattige bloemetjes in de teerste kleuren. Het begon met deze leuke bloempjes (die door bijen en hommels bijzonder druk bezocht worden)



Daarna kwamen er korenbloempjes bij

In verschillende tinten

Zelfs roze
Later kwamen er oranjegele bloempjes tussen, die op een heel grappige manier opengaan, kijk maar:

Er zit een soort dopje op

Dat floept eraf

En dan is hij open!
Oranje-achtige tinten hebben niet mijn voorkeur maar wat een combinatie is dit met de korenbloem!


Later kwamen er nog weer hele andere bloemetjes doorheen bloeien











Verder bloeit er natuurlijk nog van alles dat er al stond, of dat ik als plantje heb gekocht

Agastache (Dropplant)



Flox

Prikneus

Nog een flox

Rosa "Redoute"


Gele roos

Verbena bonariensis

Spaanse margriet

Driekleurige lobelia

IJzerhard

Engels gras (net uitgebloeid inmiddels)
Al met al een hoop gebloei in de tuin, en met dit hete weer ook een hoop bij te houden. Dat ze overdag slap hangen kan ik nog wel over m'n hart verkrijgen, maar als ze het 's avonds nog doen kom ik in actie. De bakken en manden krijgen natuurlijk sowieso elke dag (met dit weer 2x per dag) water.


Ik denk dat ik elke dag zeker wel een uur, anderhalf bezig ben met alleen al water geven en oude bloemetjes verwijderen. En dan ben ik nog niet eens aan het wieden geslagen!
En momenteel heb ik ook nog een paar weken de zorg voor de tuin van mijn vriendin, die ongeveer net zo'n lap heeft als ik. Veel te doen dus!

Maar het resultaat van al die inspanningen is wel zó bevredigend...

O ja, er is één bloem die gewoon nooit water krijgt. Echt nooit. Geplant en nooit meer naar omgekeken.
Nieuwsgierig?


Het is deze natuurlijk! (sorry voor het net, er zit hier steeds een reiger)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten